Lørdag d. 7. december 2019, Kl. 16:00 til kl. 19:00

Hele Messias kan høres denne eftermiddag med et velspillende orkester og et entusiastisk kor fra Vester Skerninge på Sydfyn, som har brugt de sidste 3 år til at få dette mammutværk lært godt og grundigt.

Billetter købes her: https://billetto.dk/e/messias-billetter-367374

Händels “Messias” er det største hit blandt julens oratorier.
Værket har siden sin første opførelse i Dublin 1742 holdt sig evig ung og gået sin sejrsgang i store dele af verden lige siden som et af julens populæreste oratorier.
“Ingen jul uden “Messias !“ kan man høre mange sige og med god grund Händel har med sine retoriske og følelsesfulde virkemidler begået et mesterværk som Vester Skerninge Sangkor med dygtige solister og de professionelle musikere fra Den Jyske Sinfonietta præsenterer under ledelse Jakob Hedegaard.
Vester Skerninge Sangkor er kendt for sin opførelse af større klassiske værker med professionelle musikere og solister og har allieret sig med et af landets mest rutinerede oratorie-orkester: Den Jyske Sinfonietta.
Som noget helt særligt har korets leder Jakob Hedegaard valgt at gå mod tidens musikalske trend ved at præsentere “Messias” i uforkortet form.

Dørene åbnes 1 time før koncerten.

Vi er i året 1741 nærmere betegnet d. 21. august, Georg Friedrich Händel modtager et brev fra sin musikinteresserede ven Charles Jennens med librettoen til et nyt oratorium: “The Messiah” hedder det.
Händel er træt og modvillig, efter i en årrække at have fejret store succeser som operakomponist og teaterdirektør, men nu var skuden vendt.
Händel havde på det seneste været meget syg af et slagtilfælde, så syg, at han troede, han skulle dø ,og oveni en efterfølgende lammelse og synsforstyrrelse og nedtrykthed, havde han store pengesorger.
Hans forretning gik dårlig, interessen for den italienske operastil var gået af mode, publikum svigtede og bunden i pengekassen var til at få øje på. Alligevel åbner han lidt modvillig sin vens brev og læser, og med eet sker der en forandring i ham.
Händel hører musikken for sig , begejstres, glemmer modløsheden, sygdom og pengesorger og griber pennen. I en sand, utilnærmelig arbejdsrus skriver han, fra hanen står op, til solen går ned, under sig næsten ingen søvn og kan efter 3 uger d. 12 september 1741 skrive den sidste node i Amenkoret og slutte med “Fine dell Oratorio”.
Totalt udmattet, men lykkelig falder han om på sengen og sover uafbrudt i 20 timer, for til sin tjeners og læges store overraskelse at vågne op frisk og udhvilet.
Interessen for stykket var lav i London, men Händels navn, som komponist var kendt viden om i England og for den sags skyld i hele Europa, og et par måneder senere kom der en henvendelse fra Dublin, med ønsket om at opføre sin “Messiah” der.
Man tilbød at betale ham godt for uropførelsen, men Händel ville ingen penge have. Han skulle have sagt:” Jeg vil aldrig tage penge for dette værk, for jeg står i gæld til en anden. Indtægten af det skal altid gå til syge og til fanger. For jeg har selv været syg og er blevet rask igennem det. Og jeg har været fangen, og det har befriet mig.”
13. april 1742 opføres værket i Fishamle Street i Dublin. Folk var begejstrede og ellevilde. Händels musikalske håndværk fornægtede sig ikke, han havde på det tidspunkt skrevet 40 operaer og med lån fra operaens drama med sødmefyldte passager af håb og lykke til fortvivlelse og og sorg i mol, følger til slut menneskets håb og forsoning med den til himmelsfarende Kristus i lyse durklange
Året efter blev Messias opført i Theatre Royal i Covent Garden, kong Georg den Anden var tilstede, værket betog ham i en sådan grad, at han spontant rejste sig op under Hallellulja-koret og den dybt grebne forsamling fulgte ham - det har siden været skik ,at man rejser sig under den pompøse finale.
Værket affødte dog en del polemik i London, fordi man ikke fandt et kristent budskab værdig til en teatersal, og omvendt mente andre, at oratoriet ikke kunne kaldes religiøst med al dens lån fra operaens dramatik og derfor ikke hørte hjemme i et kirkerum.
Men omkring 1750 forsonede den engelske kirke sig med værket, siden har værket gået sin sejrsgang i kirker og koncerthuse over hele jorden.
Værket falder i 3 dele:

Profetierne om Jesus fødsel, 

lovprisningen af undere og Jesus liv, 

døden og opstandelsen og forkyndelsen af et evigt liv til det enkelte menneske.

Teksterne er hentet fra Det Gamle og Det Nye Testamente.

Vester Skerninge Sangkor Den jyske Sinfonietta

Solister: Sofie Ljungdahl, sopran Jette Gundestrup, alt Per Mikael Strømberg, tenor Bo Hemmingsen, bas Jakob Hedegaard, dirigent


Pris
125 kr.